التخطي إلى المحتوى الرئيسي

الفراغ فى حياتنا

الفراغ فى حياتنا ....

سواء الفراغ العقلى  أو  النفسى أو الجنسى أو العاطفى أو الروحى  ...ألخ

عبروا عن مشاعركو ياجماعة، متكتموش كل حاجة جواكم لحد ما تتعبوا وتكتئبوا. دوروا علي حد يسمعكو بإخلاص، ولو مش لاقيين اكتبوا علي الورق أو ارسموا. مارسوا رياضة أو اتعلموا الرقص والمزيكا. طلعوا الطاقة السلبية بأي شكل قبل ما تهزمكو من جوه.

وفعل زى ما قال عم فرويد  "المشاعر الغير معبر عنها لا تموت أبدا، بل تدفن حية. وستظهر لاحقا بطرق أقبح"

لازم نكون صادقين مع نفسنا ونتلاشى الهروب بمعنى نعترف ونعالج مش نهرب ونسلم نفسنا لكلمات من بعض الناس عباره عن مسكن لا يغنى عن العلاج

أحيانا لما بنكون تعبانين وبنتألم ويمكن بنموت من جوانا بنلاقى ردود من بعض الناس حوالينا زى مثلا ....

معلش يومين وهيعدوا، و ربنا هيفرج عنك وقوم صليلك ركعتين أو ولعلك شمعة وصلي للرب.  كل الكلام ده جميل منهم انهم بيحاولوا يشاركونا لكن للاسف برده مش بيغنى عن المواجهه والعلاج

 الكلام ده ماهو إلا تجاهل للمشكلة والهروب من التعمق فيها

دايما بنسمع ناس تقول الفراغ قاتل لكن والله هو فعلا كده ودى حقيقه خصوصا لما نشوف اعراضه ونشوف ممكن يوصل لايه ساعتها بنعرف خطورته

** حزن أو قلق مستمرين وإحساس بالخواء (الفراغ الداخلي)
** تشاؤم وفقدان للأمل
** إحساس مستمر بالذنب أو إنعدام القيمة أو العجز.
** فقدان الإهتمام والمتعة في الهوايات والأنشطة المختلفة
** الخمول وفقدان الطاقة
** تغيرات حادة في الشهية باختلاف معانيها
**  الحركة والكلام بشكل بطئ (أبطء من المعتاد)
** صعوبة في التركيز والتذكر واتخاذ القرارات
**  قلق وصعوبة في النوم  أو النوم الكتير
** التفكير في الموت أو الإنتحار كتير أو محاولة الإنتحار

صراعات داخليه كتير جوانا ممكن تقتلنا

فى فيلم اسمه قلب الليل للأديب نجيب محفوظ والفنان نور الشريف فى دور (جعفر الراوى ) تناول قضية الصراعات الداخليه داخل الانسان

جعفر الرااوى انسان بسيط كان كل مشكلته انه عاوز يعيش الحياه بكل متعها لكن كان دايما الصراعات والحيره شغاله جواه وتعباه

يا ترى هيرضى مين ولا مين من اللى حاوليه ولا هيصدق مين

يا ترى هيرضى ,,,

**  جده الممثل لشخصية الدين!!!!!!

** ولا صاحبه المغنى الممثل لدور الفن

** ولا زوجته الأولى الفتاه البدويه الممثله لدور الشهوه فى حياته

** ولا زوجته التانيه الممثله فى دور العلم

للاسف الصراعات الداخليه داخل (جعفر الراوى ) كانت أقوى منه ووصلته بالفعل للجنون

لانه كان دايما فى حيره مابين الفن والشهوه والعلم وارضاء الدين اللى اتعلمه واتربى على ايده الممثل فى دور الجد


للأسف اتجنن علشان هو وكل اللى حواليه تجاهلوا النقط اللى ذكرتها فى كلامى

أنا عارف انى طولت فى كلماتى لكن عاوز أقول حاجه مهمه جدا

عيش الحياه واتمتع وواجه الصراعات الداخليه جواك وما تبقاش جلاد لنفسك

وابتعد عن الاصطناع وحدد وشوف انت محتاج ايه وعاوز ايه وازاى تعمل لنفسك معادله مرضيه لك

#تخاريف_الدون_علاء_الدين_دى_ساد_الشرق










تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علاقة «الماستر - سليف» هى ببساطة علاقة العبد بالسيد. فالماستر هو السيد، والسليف هو العبد

علاقة «الماستر - سليف» هى ببساطة علاقة العبد بالسيد. فالماستر هو السيد، والسليف هو العبد إنها لعبة إنسانية أزلية أبدية، علاقة لا تمثل مجرد استمتاع للسيد الذى يشعر بقدرته وسطوته على عبيده، بل ترتبط أيضاً بمتعة وسعادة بعض البشر عندما يشعرون بأحاسيس العبيد أمام سادتهم. فالعبودية – لدى البعض – ليست مجرد ظروف أو سياقات تفرض على طرف ضعيف أن يكون عبداً لطرف أقوى، بل هى قبل هذا اختيار إنسانى يفضل البعض العيش فى ظلاله، فيرون أن إهدار الكرامة لدى السيد عزة، وأن الاستسلام له سلام، وأن الانحناء أمامه هو قمة الكبرياء، وأن المعاناة بسببه هى قمة الراحة. فلا شىء يهم سوى رضاء السيد.ومتعة السليف والاحساس باحتياجاته . فبعض الساده يعتبرون أن العبد عبء ثقيل، بسبب اعتماده عليهم فى كل صغيرة وكبيرة. ولكنه  رعايه و مسئوليه كامله من السيد نظرا لتفويض العبد سيده التصرف فى كل كبيره وصغيره فى حياته نابعه من ثقته بسيده ويكفى أن نشير إلى أن أكثر ما يقلق السليف هو الإجابة عن سؤال: ماذا سوف نفعل إذا لا قدر الله اختفى هذا الشخص أو ذاك؟ فحتى التجربة لم تعلمهم أن سيداً جديداً سوف يقوم بالتقاطهم واستعبادهم

تجربه

أريد من خلال هذا المنشور مشاركتكم بعض النقاط التي استخلصتها من تجاربي خلال السنوات التي قضيتها في عالم ال B.D.S.M (مع العلم أنني مارست علاقات حقيقية)، قد يجد البعض آرائي متطرفة، وقد لا يوافق البعض على ما سأكتبه لكن هذا المنشور يعبر عن رأيي وخلاصة تجاربي ولا ألزم به أحدا غيري: • صديقي الماستر أو السليف المبتدئان والوافدين حديثا على هذا العالم ستبهركما جروبات .وصفحات الميول وكل ما يقال فيها من نظريات وقوانين يستحيل تطبيق أغلبها في واقعنا المعيشي. • ببساطة عالم ال B.D.S.M يخضع لقانون وحيد وهو المتعة في الألم وكل له طريقته في التمتع بالألم وهذا لا يعني أنك ان خرجت رغباتك كماستر أو خاضعة عن نطاق النظريات التي تقرأها في النت أنك لست ماسترا حقيقيا أوسليف حقيقة كما يتعمد البعض ايصاله لك. • أساس ال B.D.S.M هو الألم الذي يتحول بمجرد الإحساس به إلى اثارة جنسية فلا تصدق كل ما يكتب عن أن الميول بعيدة عن الجنس وغير ذلك، كلنا ببساطة نبحث في هذا العالم عن المتعة وممارسة ميولنا السادي أو الماسوشي فالماستر يتمتع بايقاع الألم على خاضعته والسليف تتمتع بتلقي الألم من الماستر خاصتها وتسليمها لجسدها له.
أكتر كلمه بتستفزنى وبسمعها كتير كلمة تعذيب السليف وبناء على طلب صديق ليا انى اتكلم بالعاميه علشان كلامى يوصل للجميع فهتكلم بالبلدى قوى مافيش واحده بتحب التعذيب .. لكن لازم نكون مؤمنين ان لكل شىء سبب ومرجوع علمى نتكلم بقى بالبلدى كده وندى امثله بنلاقى احيانا شخص لما بيتعصب بيضرب اى شىء بايده .. وهنا لازم نسأل ليه عمل كده وهيستفاد ايه الانسان ده بمنتهى البساطه فى كم ألم داخلى جواه بيعانى منه .. لقى نفسه محتاج يوازنه بألم خارجى علشان يوصل للتوازن والهدوء وفى برده ناس كتير بتنصحنا فى الشتا نشرب سوايل ساقعه وبده لو رجعنا للسبب هنلاقيه انه برده علشان يعمل توازن بين درجة الحراره الداخليه ودرجة الحراره الخارجيه يبقى كده هنوصل لنقطة أن السليف مش مخلوق مريض لكن أحيانا بيتعامل مع الألم المناسب لقدرته علشان يوصل للتوازن والهدوء والأهم يكون على ايد شخص فاهم النقطه دى كويس لكن للأسف معظم السليف نفسها بتعمل ده ومش فاهمه ليه واللى عاوز اوصله لناس معينه أننا كماستر مش مرضى ولا غاويين زى ما بيقولوا تعذيب لكن احنا فاهمين كويس احنا بنعمل ايه وللأسف انتم اللى مش فاهمين وعاوز اوصلهم برده ان ال